dinsdag 22 februari 2011

Foto's sharen vanaf je iPad

Wie zei ook alweer dat Apple zo gebruikersvriendelijk was...? Om een foto in RAW formaat op Twitter te krijgen, doe ik nu het volgende:

Ik open de RAW foto met piRAWnha, een app die € 7,99 kost en waarmee je RAW foto's kunt 'ontwikkelen' in JPG formaat.

Om de foto vervolgens te verkleinen, heb je een extra app nodig. piRAWnha kan dat niet. Ik heb daarvoor iResize gevonden. Echter, probeer je een met piRAWnha gemaakte JPG met iResize te verkleinen, dan crasht de app. Mijn workaround: eerst openen met Photoshop Express (gratis), iets simpels doen (beetje croppen of zo) en opslaan. De resulterende JPG laat zich wel openen met iResize.

De resulterende verkleinde foto kun je vervolgens met bijv. de Twitter client uploaden. Ik heb ook nog de Twitpic client geprobeerd, maar die voegt helemaal niets toe. Probleem is namelijk het resizen van de foto, en dat doet deze client niet.