woensdag 4 november 2009

64-bit desktop virtualisatie: het Microsoft antwoord

Toen ik vanmorgen bij Microsoft was, vroeg ik terloops hoe we straks met SharePoint 2010 kunnen spelen op onze laptops. Tot nu toe doen we dat in een Virtual PC, maar SharePoint 2010 komt alleen in een 64-bit versie uit. Virtual PC ondersteunt alleen 32-bit guests, dus dat is geen optie meer. Nu kunnen wij wel uitwijken naar Sun VirtualBox of VMware, maar ik was benieuwd hoe Microsoft medewerkers hier mee omgaan. Ik kreeg daarop twee antwoorden:

  1. Gebruik een Shuttle PC.
  2. Draai Windows Server 2008 op je laptop.

shuttle Een Shuttle PC is een zogenaamde small form factor PC van de fabrikant Shuttle. Omdat het small form factor is, laat een dergelijke PC zich wat makkelijker meenemen. Wij moesten meteen denken aan de tijd dat we met een complete server op een steekwagentje naar onze klanten gingen om demonstraties te geven omdat laptops nog niet bestonden of absoluut niet krachtig genoeg waren om server software op te draaien. Op een redelijk draagbare PC kun je echter tegenwoordig prima Windows Server 2008 draaien en daarin Hyper-V gebruiken voor 64-bit virtualisatie. En omdat je zo’n krachtige PC voor slechts een paar honderd euro koopt, is dat een redelijk voordelige optie.

De tweede optie lijkt in eerste instantie minder voor de hand liggend. Een Server OS is toch niet bedoeld voor een laptop, dus waarom zou je dat doen? Toch zijn er genoeg succesverhalen van mensen die Server 2008 op hun laptop draaien en ook bij Microsoft zelf wordt het veel gedaan. Je moet er wel wat voor doen. Zo zal Windows Server 2008 R2 niet alle laptop specifieke hardware automatisch herkennen. Je moet er dus voor zorgen dat je precies weet welke hardware je hebt zodat je zelf de drivers op kunt zoeken bij de leverancier van de laptop of in de Microsoft Update Catalogus. In dit KB artikel wordt uitgelegd hoe je de Microsoft Update Catalogus daarvoor gebruikt. Mocht je geen Windows Server 2008 R2 driver kunnen vinden voor je hardware, dan kun je ook de Windows 7 drivers gebruiken binnen Windows Server 2008 R2. Wil je Windows Server 2008 R2 met de Windows 7 look-and-feel, dan moet je nog de Desktop Experience feature aanzetten. Dit blog artikel geeft veel informatie over het gebruik van Windows Server 2008 R2 als desktop/laptop OS.

Of ik mijn laptop met Windows Server 2008 R2 uit ga rusten, weet ik nog niet. Hoewel er veel positieve geluiden over zijn, zie ik ook wel nadelen. Zo raak je bij gebruik van Hyper-V wat power management features kwijt die juist zo handig zijn voor een laptop. Even het deksel dicht waardoor de laptop in de slaapstand raakt, is er bijvoorbeeld niet meer bij. Je zult altijd een volledige shutdown moeten doen. Kortom, ik denk dat ik het maar even bij Sun VirtualBox hou. Maar ja, ik werk dan ook niet bij Microsoft…