donderdag 15 januari 2009

Blue screen of death (BSOD) bij het opstarten van Vista x64

Na mijn laptop met Vista er op vanavond probleemloos uitgezet te hebben, kreeg ik vanavond een blue screen of deadth tijdens het opstarten. Op het moment dat het Vista splash screen getoond werd met de roterende groene progress bar, bevroor deze bar waarna ik heel kort een BSOD zag. Te kort om te lezen wat er aan de hand was. Fijn… Na allerlei wanhopige pogingen in Safe Mode, kwam ik op Internet een artikel tegen wat de oplossing bood: CHKDSK draaien vanuit Safe Mode. Hoe je dat doet? Lees hier voor een volledige instructie. Maar kort samengevat wat het voor mij oploste: in Safe Mode een Elevated Command Prompt openen en daarin het commando CHKDSK /F C: geven. Vervolgens Y antwoorden op de vraag of het volume gecontroleerd moet worden tijdens de volgende reboot. Herstart Vista hierna. Ik moest hierna (geloof ik) opnieuw voor Safe Mode kiezen waarna het volume (zonder verdere informatie) kennelijk gecontroleerd en hersteld werd. Hierna werd er automatisch opnieuw gestart, nu in normale mode. En hierna deed mijn laptop het gelukkig weer…

Name:  cmd_Start_Menu.jpg
Views: 36925
Size:  83.5 KB